Interessante sites en publicaties over kwaliteit

Overig, 12 december 2017

De meeste nieuwtjes over kwaliteit in zorg en welzijn komen langs meerdere wegen terecht bij de kwaliteitsfunctionarissen en directies. Er zijn echter ook interessante publicaties die in andere netwerken circuleren, of anderszins niet de bekendheid krijgen die ze verdienen. In deze aflevering van zijn nieuwsbrief attendeert het Keurmerkinstituut u op publicaties over privacy en gegevensbescherming, de bruikbaarheid van cliëntenonderzoek, en valkuilen van risicomanagement.

De nieuwe wetgeving over bescherming van persoonsgegevens vraagt dringend om actie. Een arbeidsrechtjuriste legt uit wat dit betekent voor uw personeelsdossiers. Lees ook het eerdere bericht over de ondersteuning die het Keurmerkinstituut kan leveren.

Overal waar cliëntenonderzoek wordt uitgevoerd is er spanning tussen representativiteit en bruikbaarheid. Om het algemene beleid te kunnen evalueren is een grote steekproef met uniforme vragen vereist, maar om je eigen dienstverlening te verbeteren heb je meer aan kwalitatief en verdiepend onderzoek. Een recent rapport over cliëntenonderzoek in de jeugdzorg geeft adviezen om aan beide doelen tegemoet te komen.

Als risicomanagement te schematisch wordt aangepakt kan het middel erger worden dan de kwaal. Martin van Staveren (docent risicomanagement Universiteit Twente) benoemt 4 valkuilen, en hoe je ze kunt vermijden.

Terug naar overzicht

Blog Overig

Referenties

De opleiding was heel leerzaam en werd zeer professioneel gegeven door de docent. Ook was het uiterst fijn dat de opleiding op locatie gegeven werd zodat we de theorie in de praktijk konden brengen.

M. van Lieshout over Studieochtend veiligheid en toezicht

Keurmerkinstituut: als je niet met veiligheid wilt spelen